Sådan kommer du i gang: Guide til dig, som er ny på MTB

Sådan kommer du i gang: Guide til dig, som er ny på MTB

December 2014

Flere og flere kvinder har opdaget det… vil du også være med til at give den gas i skoven?

Hvis du ikke længere vil snydes for fede oplevelser og derfor gør dig tanker om at købe din første MTB, så læs her hvordan du kommer i gang og undgår de største faldgruber.

Prøv før du køber
Det er vigtigt at prøve den cykel du har forelsket dig i, før du køber – eller i hvert fald en der ligner. Da cyklebutikkerne ikke er så begejstrede for at slippe dig løs i skoven på en cykel du MÅSKE vil købe, må du søge andre veje. Hvis du ikke er så heldig at kende en, som vil låne sin cykel ud, er der flere andre muligheder. Du kan måske låne en cykel i din lokale klub. Her i Viborg, hvor jeg bor, kan du for 100 kr/døgn leje en cykel hos Rolsted Cykler. Du kan også holde øje med Specializeds ”test the best” events, hvor du kan prøve forskellige af deres modeller. Spørg din lokale Specialized forhandler.

TTB-webButton_2

Du er bedre end du tror!
Før du får set dig om kører du ned ad bakker du ville have svoret aldrig at tude køre nedad. Og op ad for den sags skyld.  Mange piger tænker ”det skal ikke være for vildt, så jeg skal bruge en cykel til grusveje og den slags”. Vær ikke i tvivl – der venter dig utallige fantastiske oplevelser – uanset om du holder dig på sikker grund og kører på skovveje eller om du lige så stille begynder at vove dig ud på et lidt mere krævende single track (smalt spor i skoven). Når jeg ser på det jeg kunne og turde, da jeg selv startede for 3½ år siden, og sammenligner med hvad jeg kan og tør i dag – stadig uden brækkede lemmer – er de ret vildt. Ok, det har kostet blå mærker og hudafskrabninger, men ikke noget der er værre end det. Min pointe: Du kan mere end du tror og det er en rigtig god ide at købe en cykel der følger med dig derud hvor det bliver mere krævende – og sjovere. Der er ikke noget værre end at have en cykle, der sukker og giver op lige som du tager mod til dig og kaster dig ud på nye eventyr. Du vil opdage, at du hurtigt flytter din egne grænser og pludselig kan du knapt genkende det, der få måneder før var en uoverstigelig forhindring. Hvordan du kommer dertil skal jeg nok skrive om senere her på bloggen – nu skal vi have dig i gang og op på en cykel. Jeg kører selv på min 3. cykel nu. Køb en god cykel og sælg den igen når du opdager hvor fantastisk det er at køre MTB og vil have en der er endnu bedre. Der går ikke langtid før du er klar til at pantsætte din svigermor for at få råd til godt grej! Jeg ved godt jeg dermed lige kostede dig adskillige tusinde kroner mere end du havde tænkt. Og du skal selvfølgelig købe cykel efter hvad du har råd til. Men pas på med cykler til under 5-6000 kroner. Det kan virke fristende, men der er stor sammenhæng mellem pris og kvalitet. Mange af de sparede kroner går hurtigt på udskiftning af dele og værkstedsregninger og så er der jo ikke noget sparet alligevel.

10407140_873109739407105_7947515811142374509_n

Det er sjovt at stille op til start i et løb. Start evt. med et løb kun for kvinder.

Det skal du bruge

For at komme i gang er der nogle ting du skal have og nogle ting, du godt kan undvære men hurtigt vil komme til at savne. For at komme i gang skal du have en cykel og en hjelm. Du får dog hurtigt lyst til en del andet udstyr også, især cykelbukser med pude (du finder ud af hvorfor efter din første længere tur), andet cykeltøj til forskelligt vejr, pumpe og kompakt lappegrej, lys til aftenkørsel. Her på bloggen vil jeg senere guide dig om de ting, du kan sætte på ønskesedlen når du er godt i gang med din nye cykel.  

Hvilken cykel skal du købe?

Cykelkøb kan hurtigt blive et meget teknisk foretagende. Men det behøver det ikke blive! Hvis du følger disse få råd kan det ikke gå helt galt. Du kan begynde at nørde i detaljer hvis du har lyst. Du kan også gå direkte til din cykelbutik og få vejledning i butikken, men jeg synes lige du skal læse lidt videre, her giver jeg overblik over tre af de vigtigste ting du skal overveje før du køber.

Era Comp

Specialized Era Comp – en blandt en række modeller, der er specielt designet efter kvinders anatomi


Carbon eller aluminium

Lad os starte med stellet (ofte kaldet rammen). De fleste stel er enten lavet i aluminium eller i carbon. Carbon er lettere og stivere end aluminium, hvilket giver mere fart i cyklen. De fleste starter med en aluminiums-model. Det er en del billigere og så er det næsten umuligt at knække et alu-stel. Min første MTB var en alu-ramme – og jeg var rigtig glad for den. Nu kører jeg carbon – Specialized Era Expert, super lækkert men også væsentligt dyrere.

Size matters – valg af hjulstørrelse

For nogle få år siden havde alle mountain bikes 26” hjul (“=tommer). Dvs. hjul der er mindre en hjulene på en almindelig citybike. Nu har de fleste MTB 29” hjul (også kaldet 29’er). Det sidste nye er 27,5”. Der er mange meninger om, hvilken størrelse der er bedst. Efter min mening er det 29’eren. De store hjul kører lettere hen over forhindringer og huller i skoven. Og når de først er trådt i gang, ruller de næsten af sig selv. Der er sågar lavet videnskabelige undersøgelser, der viser at 29” er bedre end 26” hjul. Det kan du læser mere om her.  Da jeg – inden jeg købte min første MTB – prøvede en 26”, følte jeg nærmest, at jeg sad på en lille børnecykel og at jeg uanset gear hjullerede rundt med pedalerne uden rigtigt at komme nogle veje. Jeg var derfor helt solgt til 29’erne.

27,5” kan være et godt kompromis, hvis man vil køre meget teknisk terræn med mange skarpe sving. Her er de mindre hjul lidt nemmere at komme rundt med.

Så når du vælger hjulstørrelse er det gode råd lidt afhængigt af hvad du er til:

Kan du lide fart, så køb en 29’er. Vil du gerne kunne følge med dine MTB venner i skoven, så køb en 29’er. Vil du helst ”lege” på de mest tekniske spor, så køb 27,5” eller måske endda 26”.

Er du i tvivl så køb en 29’er.

Du er også velkommen til at smide en kommentar her på bloggen, så skal jeg nok forsøge at guide dig.

Suspension/affjedring:

Den sidste ting jeg synes du skal vide lidt om inden du køber er affjedringen af cyklen – som regel kaldet suspension. Alle MTB’er har affjedring. Hvis det kun er forgaflen der er affjedret kaldes cyklen for en hardtail – baghjulet er ”hårdt” da der ikke er sat en affjedring ind. En cykel med affjedring på både for- og baghjul er en full suspension, i daglig tale kaldet en ”Fully”.

Fordelene ved hardtail i fht fully er at

  • den er mere stiv, hvilket betyder, at mere af den energi du lægger i at træde i pedalerne bliver til fart.
  • den er lettere i fht en tilsvarende fully model.
  • at den er billigere – både i indkøb og vedligeholdelse

På en fully har du derimod den fordel, at du kan blive siddende i sadlen og træde hen over mindre ujævnheder, hvor du på en hardtail må op at stå, for at absorbere ujævnhederne ved at have “bløde” (let bøjede) knæ. Særligt hvis man nogle gange kører på asfalt, er det vigtigt at kunne låse affjedringen, da cyklen ellers bliver til en gyngehest, hvor alt for meget energi bliver brugt til at bevæge suspension systemet i stedet for at bruges til at komme fremad.

20141214_130859

 

Cykler udviklet til kvinder

En genvej til et godt valg er at købe en cykel, der er designet til kvinder. Specialized har cykler, hvor stellet er tilpasset kvinders anatomi. Der ud over er der faktisk lavet “kvinde-forgafler”, hvor der tages hensyn til, at kvinder ikke vejer så meget som mænd. Kvindemodellerne har selvfølgelig også en saddel, som er specielt udviklet og designet så den passer til den kvindelige anatomi. Hvis du allerede har en cykel, så prøv at gå ned til din specialized forhandler. Her kan du købe en damesaddel – og skulle den ikke leve op til forventningerne, kan du for et lille beløb få den byttet til en anden selvom du har haft den med i skoven nogle gange.

20141214_130928

Og hvad så med gear, bremser og alt det andet? Jeg synes det er et must med skivebremser. Men spørg din cykel fagmand om detaljerne og forskellene på de forskellige modeller. Og husk igen,- pris og kvalitet hænger nøje sammen.

Sidst men ikke mindst skal du selvfølgelig også have en godkendt hjelm. Vigtigst er det, at den sidder godt på hovedet,- og så gør det jo ikke noget, hvis den også matcher din nye cykel.

Del gerne dine oplevelser og anbefalinger her på siden. Har du spørgsmål til valg af cykel må du gerne skrive til mig. Held og lykke med dit nye eventyr i skoven

 

2 Kommentarer

  1. Fed side glæder mig til at læse mere tro jeg kan lære en masse

    Svar
  2. Hej Trine

    Super fedt det du startede her… glæder mig til en tur i skoven sammen, så jeg bliver ikke så ‘bange’ for at falde og for at ‘ridse’ min fin nye cykel. ;)

    Kram og vi ses

    Svar

Skriv et svar til Anelise Dahlstrøm Severinsen Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Pin It on Pinterest

Shares
Share This