Motivation

Jeg har skrevet om at cykel og hjelm er absolut nødvendige ‘must haves’ når du skal igang med at køre mountainbike. Men lige så nødvendigt som cykel og hjelm er motivation.

Det er kold og vådt og mørkt,-
Undskyldningerne over for en selv kan pludseligt blive mange, når tiden for den planlagte træningstur kommer, og man kigger ud af vinduet, og ser slud og regn der gennem de sidste uger har gjort skovbunden blød og mudret…

20141230_144524 (1)

Vores motivation er klart påvirkelig af vejret,- det er bare nemmere at beslutte sig for en MTB-tur når solen skinner og sporet er tørt. Men lad ikke regn, sne, kulde og mørke stoppe dig,- der venter masser af gode oplevelser i skoven – også på denne årstid.

Tips til at holde gang i træningen hen over vinteren:

  • Find nogen at køre sammen med. Hvis ikke du allerede er med i en klub, er det et godt tidspunkt at blive medlem nu. For mig er det den bedste motivation at have nogen at mødes med og køre sammen med. Det forpligter at have en aftale, uanset om det er med en veninde eller med de andre fra klubben. Og når man først er afsted, skal det nok blive sjovt -om ikke andet er det bare sjovere at se, at de andre også glider rundt i mudderet og ikke kan komme op af bakkerne, end hvis man er ude alene. Det skønne ved at være en gruppe, der kører sammen er jo også, at de andre så givetvis tager initiativ til en tur på en dag, hvor du måske ikke selv var kommet afsted,- og så er det jo bare at sige ja og tage med ud.
  • Indendørs træning kan være en god afveksling i vinterperioden. Alt tæller selvfølgeligt, men det er jo oplagt at finde et spinning hold (tjek om din klub tilbyder spinning eller andet om vinteren). Personligt er jeg ikke vild med at træne i motionscenter, men igen er det det at have et fast hold på en fast ugedag, som gør at jeg kommer afsted, og synes at det er rigtigt skønt at få kroppen banket igennem. Jeg er så heldig at min klub tilbyder spinning kombineret med TRX, hvilket giver en super kombination af konditionstræning og core-træning.
  • BKool eller andre former for hometrainer er også en mulighed for at trampe i pedalerne uden at blive våd og mudret. BKool er en hometrainer, som kan kobles til Ipad, TV eller computer. Man kan så vælge at tage en tur i de franske alper eller man kan mødes virtuelt med andre der træner på samme tidspunkt, og køre om kap.
  • Løb kan være en anden god afveksling om vinteren. Særligt de dage, hvor du ikke orker at komme hjem med en cykel der er sort af mudder, og du selv ser lige sådan ud, kan det være lettere at tage en løbetur. Hvis du er i god MTB form men ikke er vant til at løbe, skal du være opmærksom på ikke at løbe for lange turer i starten, da det vil øge risikoen for skader. Det at du er i god form gør nemlig, at du hurtigt vil kunne løbe ok langt og hurtigt, men selvom ben og baller er igang både når du cykler og løber, vil de fleste kunne mærke, at det alligevel er nogle andre muskelgrupper man har fat i når man løber. Hvis du bliver glad for at løbe, er der også mulighed for ‘Cross Duatlon’, som er konkurrencer, hvor man skiftevis løber og kører MTB.
  • Hvis du har mest lyst til at blive hjemme, så prøv at klæde om og gør cyklen klar til afgang inden du bestemmer dig for cykel eller sofa,- mon ikke du i hvert tilfælde tager en lille tur nu du er omklædt og klar:)
  • Tag cyklen næste gang du bliver inviteret på familiebesøg eller lignende. Lad din mand eller kæreste tage bilen sammen med børnene. Det føles fantastisk skønt, at komme frem til hyggeligt selskab og god mad med trætte ben.
  • Kør i sne. Ja det kan man sagtens – selvfølgelig afhængigt af mængden – det er enormt smukt, som  at tage en tur på ski.
    20141226_121312
    Islag eller storm er egentlig det eneste der bør få dig til at blive hjemme.
  • Mørkekørsel. Køb en god lygte til hjelmen og evt. en til styret og find nogen at køre med. Skoven virker meget anderledes, når man kun kan se det der er i ens lyskegle. Det kan være god træning i fht. svingteknik at køre i mørke,- det bliver meget tydeligt, at man drejer den vej man kigger. Så følger du sporet ved at kigge frem behøves du ikke at tænke over at du skal svinge, det kommer helt af sig selv. Men husk at kigge frem og ikke lige ned foran forhjulet.
  • Meld dig til et løb. Det kan være meget motiverende at vide, at man skal til løb om nogle uger. Kig efter løb i mtbkalender.dk. Der er løb hele året, over hele landet og med forskellige distancer. Det er igen sjovest at tage afsted sammen med nogen fra klubben eller dine MTB venner eller veninder. Er det første gang I skal til løb, kan det være ok at aftale at man følges rundt, så kan det jo være det giver blod på tanden til at give max gas til næste løb:)
  • Hvis du ikke har lyst til et vinterløb,kan det også være motiverende allerede nu at melde sig til et løb i foråret, så der er noget at træne frem imod.
  • Lækkert udstyr til vinterbrug. Jeg skriver snart noget om vinter udstyr, og det tæller altså også i fht motivation, hvis man har godt grej, som passer til årstiden. Det gælder både tøj og sko og fx. gode dæk som står fast trods glat underlag.
    20141226_125728

1 Kommentar

  1. Man bliver også mudret af at løbe om vinteren, men det er selvfølgelig kun en selv og evt. hund, ikke også en cykel

    Svar

Skriv et svar til Kirsten Marie Risbjerg Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Pin It on Pinterest

Shares
Share This