Cykelferie med børn – 325 km over alperne

Sommeren 2015 bød på vores første lange cykelferie med vores børn. I to blogindlæg har vi beskrevet turen.

Klar til afgang fra Zams

Klar til afgang fra Zams

I dette indlæg går vi i detalje med turen dag for dag. I bloggens andet indlæg, som du kan læse her [under udarbejdelse], har vi samlet de mange praktiske detaljer der skal være styr på, når cykelferien planlægges. Del gerne dine oplevelser med os her på bloggen eller på facebook og spørg, hvis vi har glemt noget.

Overblik: fra Landeck til Riva del Garda – 325 km over Alperne

Vi kørte til Landeck i Østrig, hvor vi parkerede bilen for at bruge de næste 9 dage på cyklerne.

Kort over turen. Kilde: mapservice.eu

Kort over turen. Kilde: mapservice.eu

Ankomst til Zams-Landeck

Vi ankom dagen før turens start. Aftenen gik med at få gjort cykler og anhængere klar og jeg kørte de første 5 km af Via Claudia Augusta, så vi kunne få en god start på turen. Skiltningen er generelt enormt god, det er mest når ruten går igennem de lidt større byer, at det kræver ekstra opmærksomhed at finde vej. Det viste sig i øvrigt ganske vanskeligt at finde en p-plads. Vi spurgte vores værter på hotel Gasthof Hemse og fik lov at sætte bilen ved hotellet i de 9 dage vores tur varede.

Dag 1 Zams – Tösens. 27 km. 292 hm op og 113 hm ned. Køretid: knap 2 timer. 3 t 45 min incl. pauser.

Den første etape var ventet med spænding – alle spørgsmålene fra planlægningen af turen skulle nu testes: Holder udstyret, har vi nu husket de hele, er bakkerne for stejle osv. Al usikkerhed blev dog hurtigt bragt til skamme og efter små fire timer på en blanding af asfalteret cykelsti, grusvej og et mindre stykke på landvejen, nåede vi i højt humør frem til den lille by Tösens.
Jeg havde hjemmefra sagt til drengene, at de første 2½ dag KUN gik opad. Som vores højdemeter viser, var der i stedet bakker op, som blev afløst af bakker ned, altså kuperet terræn, hvor det dog netto gik opad.

Hotel i Tösens: Pension Wilder Mann.

Dag 2 Tösens – Nauders. 30 km. 656 hm op og 223 hm ned. Køretid: 2t 15 min. 3t 30 min incl korte pauser.

Den absolutte kongeetape! Det første stykke til lidt efter byen Pfunds gik let, med let kuperet terræn. De følgende 10 km, hvor man kører ind i Schweiz er på en mere trafikeret vej.

Den længste strækning på en større vej

Den længste strækning på en større vej

 Denne strækning er den længste passage på hele turen, hvor cykler skal dele vej med biler. Bilisterne blev med hyppig skiltning gjort opmærksom på, at der skulle vises hensyn til cyklisterne, og det gik da også fint, med alle på en lang række. Ruten krydser igen grænsen til Østrig (husk pas), og så kommer det stykke, vi hjemmefra havde været mest spændt på: 8 km med 11 hårnålesving og ca 400 højdemeter. Drengene satte tempoet, og de bad faktisk kun om to pauser under opstigningen. Det gik over al forventning. Jeg klarede også at få trukket cykelvognene op – og var glad, da Magnus anden gang bad om en pause. Det var hårdt, men drengene var tydeligt selvtilfredse og stolte over at have klaret den største enkeltstående udfordring på turen.

Hotel i Nauders: Gasthof Zum Goldenen Löwen. Super fint familieværelse med lille altan. Hyggelig bjergby med masser af muligheder for aktiviteter (MTB, vandreturer, klatring mv), hvis man vil blive en ekstra dag.

Der er 11 hårnålesving og 400 højdemeter op til Nauders. Kilde: Strava.com / OpenStreetMap

Der er 11 hårnålesving og 400 højdemeter op til Nauders. Kilde: Strava.com / OpenStreetMap

Dag 3 Nauders – Prato allo Stelvio. 43 km. 263 hm op og 660 hm ned. Køretid 3 t 30 min. 7 t 30 min. incl mange og lange pauser.

Dagen startede med den sidste del af stigningen op til grænsen til Italien og Rechenpass. Fantastisk at komme op til toppen, og kunne se ud over nye vider og Reschensee (1500 moh). Smukt!

Man kan cykle både øst og vest om søen, vi valgte øst-siden, for at komme tæt på søens varemærke, som er et kirketårn der stikker op af vandet.

Turm Reschensee

Turm Reschensee


Ved den nordlige ende af søen, fandt vi også et sted, hvor de allerede varme cykeldrenge kunne stikke tæerne i vandet. Det er ikke en oplagt badesø, da den hurtigt bliver dyb og er meget kold (smeltvand).

Afkøling ved Reschensee

Afkøling ved Reschensee

Ved S. Valentino valgte vi at tage ruten der går vest om Haidersee for at komme helt væk fra bilvej.
Så kom vi til den del af turen, hvor der flest gange blev råbt ”brems” Det gik ned af, og et langt stykke så stejlt, at vi flere gange blev nødt til at stoppe pga. glohede bremser. Mine begyndt at hyle, og da jeg ikke helt viste, hvor meget de kunne klare, stod jeg af og trak cykel med vogn ned af de stejleste steder.

Både op- og nedkørsler rummer udfordringer når der står 20% på skiltet

Både op- og nedkørsler rummer udfordringer når der står 20% på skiltet

 Vi kørte forbi flere gamle borge og en by (Glorenza) omkranset af en flot gammel bymur.  En fin legeplads med skygge og vand blev dog valgt til endnu et pausested.
Vel en af de smukkeste dagsetaper.

Hotel: Garni Wiesenheim, et lille pensionat lidt uden for byen – bla. med hjemmelavet marmelade og hyldeblomstsaft til morgenmad.

 


Dag 4 Prato allo Stelvio – Naturno
. 36 km. 45 hm op og 353 hm ned. Køretid: 2 t 30 min. 3 t 30 min incl korte pauser.

Med at fald i terrænet på næsten 1000 højdemeter i løbet af dag tre og fire oplevede vi også et fascinerede skifte i landskabet: Fra rå bjergtinder, fyrskove og græsmarker med høslæt og Milka-køer var vi nu ankommet til æbleland. I uendelige rækker stod æbleplantagerne frodigt omkring os. De utallige vandingsanlæg kølede vejen – og ofte også cykelfolk, som kunne få sig en lille behagelig

Donut-fersken frisk fra træet

Donut-fersken frisk fra træet

overbrusning.
Dagen bød også på endnu en passage med ret kraftigt fald i terrænet, denne gang delvist på grusvej. Drengene synes det var fantastisk, da de havde godt greb på de brede MTB dæk.

Hotel i Naturno: Pension Linserhof. Familieværelse med lille køkken. Pool i haven, hvor der også var borde og bænke i skyggen. Der var frugttræer i haven, hvor vi fik lov at plukke lækre modne abrikoser og donut-ferskener. Vi kom for sent til kirsebær og for tidligt til figner og druer.

Dag 5 Naturno – Nalles. 36 km. 94 hm op og 318 hm ned. Køretid: 2 t 30 min. 5 timer incl. pauser.

En dag med fine cykelstier og let kørt terræn. Ifølge kortbogen, kunne vi lige inden Merano vælge to veje. Vi havde egentligt tænkt at tage den mest vestlige, som ville føre os direkte til Nalles. Vi så dog ikke nogle skilte med valgmuligheder (her ville GPS-sporet sikkert have hjulpet), og vi kom derfor på cyklesti ind gennem Merano. På vej  ind til byen kom vi ned af en meget fint anlagt cykelsti med hårdnålesving!

Gang- og cykelboerne over floden Fiume Adige er ofte meget smukke

Gang- og cykelboerne over floden Fiume Adige er ofte meget smukke

Vi fulgte cykelstien til togstationen ved Gargazzone, hvor vi krydsede flod, togbane og motorvej, og kom over på små hyggelige ”æbleveje”, som vi fulgte til Nalles.

Hotel: Garni Rebhof. Endnu et lille pensionat.

Dag 6 Nalles – Egna. 44 km via Lago di Caldaro. 460 hm op og 507 hm ned. Køretid: 3 t 15 min. 6 t 30 min. incl pauser.

Efter nogle dage med få stigninger blev dag 6 en af de lidt hårdere med pænt med højdemeter fordelt på få stigninger. Det blev også endnu en konge etape. Både pga. den nu meget hårde varme

En nedlagt jernbane er blevet til en god cykelvej

En nedlagt jernbane er blevet til en god cykelvej

(min Bryton cykelcomputer viste 45 grader i solen og 38 grader i skyggen) og stigningerne. Derudover var vi som forældre en smule mere udfordrede,

Med 38 graders varme er det med at finde skygge i pauserne

Med 38 graders varme er det med at finde skygge i pauserne

da vi nu havde valgt en rute, som ikke var helt så velmarkeret som ruten langs floden. Det var dog det hele værd,- det var endnu en meget smuk etape, med et dejlig afvekslende landskab. På vejen op mod Appiano kørte vi på en nedlagt jernebane, hvor der fortsat var smalle tunneller. Ved vinmarker og skov inden Caldaro fandt vi en legeplads, hvor vi spiste frokost. Syd for Caldaro lykkedes det os ikke at finde den rute der var vist i bogen, men der var ok skilte ned igennem vinmarkerne til søen Lago di Caldaro. Vi var varme, men desværre var søbredden ikke allemandseje,- der skulle betales entré, hvis tæerne skulle dyppes. Heldigvis kom vi frem til et hotel med pool.

Hotel i Egna: Andreas Hofer. Meget fint gammelt hotel med hvælvede lofter i gangene. Drengene var sikre på, at der var blevet optaget mange spionfilm her Vi havde to værelser med en altan, som kun var adskildt af nogle (flytbare) krukker med buske. Lille have med pool,- skønt i varmen.

Dag 7 Egna – Nave S. Felice. 36 km via Mezzocorona og Mezzolombardo. 89 hm op og 93 hm ned. Køretid: 2 t 45 min. 5 timer incl. pauser.

Landskabet har atter forandret sig. Fra klassiske bjergtinder i centralalperne er vi nået til Kalk-alperne – Dolomitterne. I bunden af dalene er æblerne så småt afløst af vin.

Den primære rute ifølge skiltene følger floden Adige. Efter 10 km tog vi en alternativ rute som gik via Rovere della Luna, videre gennem vinmarkerne til Mezzocorona og Mezzolombardo. Lidt mere på bilvej, og stort set ingen skilte, men en meget fin afveksling fra den lige cykelsti langs floden. Byerne var meget flotte og i centrum fandt vi endnu en park med legeplads til frokostpausen.

Hotel i Nave S. Felice: Hotel Alla Nave. Udemærket hotel med familieværelse. Dog var byen meget lille, og der kørte tog meget tæt på hotellet. Vi vil klart anbefale, at overnatte i Lavis i stedet, hvor der er mulighed for indkøb og flere restauranter.

Dag 8 Nave S. Felice – Calliano. 39 km. Køretid: 2 t 20 min. 3 t incl korte pauser.

Stort set flad etape langs floden. Nogle steder meget tæt på motorvejen, men hele vejen på fin cykelsti. Vi kørte forbi Trento, hvor der er et fint historisk centrum. Men med temperatur på omkring 38 grader fristede stillestående luft i bycentrum ikke. Langs cykelstien var der flere vandposter, hvor vi fyldte flaskerne og hældte koldt vand i håret.

Hotel i Calliano: Agriturismo Salizzoni. Stor lejlighed med to soveværelser og køkken. Dejlig have og en hjertelig velkomst af vores værter. Stedet fortjener lidt ekstra opmærksomhed, da vi blev budt på et køligt glas hvidvin om aftenen. I vores planlægning var vi mest fokuseret på at finde hoteller i de rigtige byer i forhold til vores rute. At vi ramte en vinbonde med et flot lille hotel og stor gæstfrihed er en dejlig bonus på turen. Da vi i bil kørte retur til alperne smuttede vi forbi efter en kasse vin og et behageligt gensyn.

En velbevaret borg våger over Calliano

En velbevaret borg våger over Calliano

Dag 9 Calliano – Riva del Garda. 34 km. 192 hm op og 288 hm ned. Køretid: 2 t 25 min. 4 timer incl pauser.

Pludselig dukkede Largo di garde frem - og turens slut-destination er nær

Pludselig dukkede Largo di garde frem – og turens slut-destination er nær

En meget meget flot tur – særligt da vi rundede et hjørne og pludseligt havde den smukkeste udsigt til Gardasøen. Dagen startede som de sidste par dage med nemme kilometer på fin flad cykelsti langs floden. Da vi ved Mori skulle dreje af mod Riva del Garda, begyndte jeg virkeligt at elske Italienerne, både dem vi mødte på vores vej, som hjalp os på rette spor, allerede før vi havde spurgt om vej ;) Og dem med pengene til cykel-infrastruktur. Jeg havde hjemmefra været noget spændt på denne sidste del af turen, da jeg ikke viste, om vi ville blive nødt til at køre langs bilvej uden cykelsti. Det viste sig, at jeg slet ikke havde behøvet at bekymre mig. På Via Claudia Augusta, var der i god tid skilte, der pegede mod Lago di Garda. Og da vi drejede fra, fortsatte den fine cykelsti og skiltene viste vej gennem byerne uden om de trafikerede veje. Fantastisk! Cykelstien førte os ind gennem en ny dal og over et lille pas inden det gik stejlt ned mod Gardasøen.

MÅL - efter 325 km er det skønt med en dukkert

MÅL – efter 325 km er det skønt med en dukkert

Har du spørgsmål til turen eller oplevelser og anbefalinger du gerne vil dele med andre? Smid en kommentar her på bloggen eller på facebook.

Retur efter bilen

Den eneste ulempe ved ikke at afslutte turen samme sted som vi startede er, at der går en dag med at hente bilen.

En dobbelt espresso, en god bog og smukke alper uden for vinduet

En dobbelt espresso, en god bog og smukke alper uden for vinduet

Togturen bliver dog kraftigt forsødet af et noget højere serviceniveau end vi er vant til. Turen op over Brenner-passet er ret fantastisk.

3 Kommentarer

  1. Super fed blog. Lyder som en god og anderledes ferie ;-)

    Svar
  2. Super fedt.
    det inspirere mig til at tage samme tur næste år.
    Hvad har i brugt af kort i forhold til planlægning af rute og “finde vej” på jeres tur?
    Med venlig hilsen pia

    Svar

Trackbacks/Pingbacks

  1. Cykelferie med Børn – Sådan gør du | MTB For Kvinder - […] I sommerferien 2015 drog vi på togt hen over Tyrols alper. Vi kørte til Zams i Østrig, parkerede bilen …

Indsend Kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Pin It on Pinterest

Shares
Share This